Sponsor hier, sponsor daar, heel wat € bij elkaar! - Reisverslag uit Velserbroek, Nederland van Illona Hartman - WaarBenJij.nu Sponsor hier, sponsor daar, heel wat € bij elkaar! - Reisverslag uit Velserbroek, Nederland van Illona Hartman - WaarBenJij.nu

Sponsor hier, sponsor daar, heel wat € bij elkaar!

Door: Illona Hartman

Blijf op de hoogte en volg Illona

04 Mei 2014 | Nederland, Velserbroek

Met kriebels in mijn buik schrijf in nu mijn inmiddels derde blog. Kriebels door het heerlijke vooruitzicht wat steeds dichter en dichter bij komt…

Volgens stichting Muses is mijn reis eigenlijk al begonnen. Jasmijn en ik hadden afgelopen vrijdag namelijk de voorbereidingstraining van deze stichting voor Afrika. Hier ontmoetten we een heleboel andere leuke en lieve vrijwilligers die elk een mooi verhaal te vertellen hadden over wat ze hadden gedaan in het verleden en gaan doen in de toekomst. Van Tanzania tot Zuid-Afrika, we hebben zelfs vier meiden ontmoet die hetzelfde programma gaan doen als wij, helaas pas een maandje na ons. Wie weet hebben we net een paar dagen overlapping in Swaziland, dat zou wel heel leuk zijn. Tijdens deze training zijn we klaargestoomd als vrijwilliger en hebben we van alles en nog wat geleerd, vooral hoe te reageren op bepaalde ongemakkelijke situaties door het cultuurverschil. Belangrijk is om telkens te bedenken hoe jij zelf over een bepaalde actie denkt, hoe zij erover zouden denken en hoe je dan het beste kan reageren. Verschillende casus werden besproken, van mama’s die ‘vrienden’ van je zijn en graag geld willen voor hun hongerige kindjes tot kinderen die geslagen worden omdat ze iets ‘fout’ deden, schijnt – helaas - allemaal heel normaal te zijn daar… De leukste tip kwam nog van een toekomstige vrijwilliger zelf toen we een balspel deden om te kijken wat je allemaal al weet van de cultuur van het land waar je heen gaat. Alle meiden werd namelijk aangeraden om een ring te dragen, om huwelijksaanzoeken te vermijden. Verder schijnt het ongepast te zijn om iets met je linker hand aan te pakken of hiermee te eten, iemand hiermee uitzwaaien is al helemaal taboe. Je linkerhand is daar ‘vies’, daar veeg je je billetjes mee af als je op de wc zit and that’s it. Haha.

Verder heb ik zaterdag eindelijk de perfecte backpack gekocht bij Soellaart in de stad. Mocht je ooit in de buurt van Haarlem Centrum zijn en iets aan buitensportactiviteiten spullen nodig hebben; ga hier naar binnen. Wat ’n Walhalla en ze helpen je ook nog eens heel leuk. Ready to go zou ik zeggen. Ik heb alleen nog een muskietennet nodig, om al die krioelende beestjes op afstand te houden tijdens mijn nachtrust.

Ten slotte wil ik al mijn lieve vriendjes en vriendinnetjes, familie en collega’s bedanken die zo erg meedenken met ons project en ons willen helpen. Super leuk al die enthousiaste reacties, daar doen we het voor. Vaak krijg ik nog de vraag of wij nog met iets geholpen kunnen worden, hulp kunnen we altijd gebruiken, dus bij deze;

Hoe kan ik een steentje bijdragen aan dit project?
Jasmijn en ik hebben verschillende kleine acties. Zo is de grootste natuurlijk onze sponsoractie. Bij de foto’s kunnen jullie een affiche vinden (die ook al eens op Facebook heeft gestaan) met kort en bondig onze plannen. Zo kunnen jullie ons voor een zelfgekozen bedrag sponsoren. Dit geld gaat NIET naar onze organisatie maar nemen wij zelf mee naar Swaziland. Hier kunnen wij duurzame spullen van kopen die zij op dat moment ter plekke nodig hebben zodat we nog ‘iets achterlaten’ als wij daar weg zijn. Dit kan van alles zijn, van wc-rollen tot speelgoed of verf om de gangen/lokaaltjes mee op te fleuren. Als tegenprestatie voor uw donatie kunt u bij elke tien euro mij een foto-opdracht meegeven. Ik neem namelijk een klein knuffeltje ('Snuffel') mee die ik met een persoon, plek of gebouw op de foto kan zetten, wie of wat dat is bepalen jullie en die foto zal ik natuurlijk naar jullie toesturen! Zo kom ik misschien nog eens op plekken waar ik normaal gesproken niet zo snel aan denk, hebben jullie een leuk aandenken, en hebben die weeskinderen meer kans tot ontwikkeling. Dit bedrag kunnen jullie overmaken naar 175830878 tnv I.Hartman. Ik zal het dan overmaken naar de speciaal hiervoor geopende spaarrekening, waarvan het saldo al dik in de honderden loopt !

Ten tweede heb ik gemerkt dat mensen het vaak fijn vinden het bedrag (persoonlijk) te geven. Deze kans is er natuurlijk ook. Zo werk ik bij Bagels en Beans, Haarlem, waar ik rond de Pasen paaseitjes heb verkocht. De dicht gesealde spaarpot die hiervoor werd gebruikt staat nog steeds op de bar. Elk bedrag is welkom, van klein tot groot!

Ten derde krijg ik vaak het aanbod dat ik het één en ander aan oude kleding en dergelijke van jullie mee mag nemen. Super lief, maar helaas gaat dit niet in mijn backpack passen. Daarnaast is het voordeliger om ter plaatsen pas wat te kopen zodat je de lokale marktjes steunt en weet wat het weeshuis op dat moment nodig heeft.
Mochten jullie toch graag iets willen (mee)geven; Jasmijn en ik sparen de plak tattoo’s die tegenwoordig bij de Croky chips (zie foto’s) zitten om aan het weeshuis te geven. Dus allemaal Croky chips eten en de tattoo’s bij ons dumpen, hihi. Verder zijn boekjes met spelletjes en knutseldingetjes ook van harte welkom. Ik heb vrijdag namelijk te horen gekregen dat ik daar ook (Engelse en sport)les ga geven… hopelijk laten mijn bijles qualities mij daar niet in de steek; Juf Illona goes Africano (:

''It always seems impossible, until it's done'' - Nelson Mandela

  • 05 Mei 2014 - 00:32

    Anja:

    Zo goed bezig! :-) xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Illona

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 28493

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 30 April 2018

Living the American Dream as an Ohio Bobcat

01 Juni 2014 - 14 Juli 2014

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: