Klaar voor een nieuwe begin: Sophomore year - Reisverslag uit Athens, Verenigde Staten van Illona Hartman - WaarBenJij.nu Klaar voor een nieuwe begin: Sophomore year - Reisverslag uit Athens, Verenigde Staten van Illona Hartman - WaarBenJij.nu

Klaar voor een nieuwe begin: Sophomore year

Door: Illona Hartman

Blijf op de hoogte en volg Illona

12 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Athens

Inmiddels bevindt deze rasechte ‘’kaaskop’’ zich alweer een paar dagen op Amerikaanse bodem, na een wat lange en moeizame vlucht via Londen en Philadelphia naar Columbus waar een Brits teamgenootje en ik door een Engineering vriendin van mij werden opgehaald. Voordat ik wil beginnen te vertellen over de preseason chaos waarin wij ons middenin bevinden (3x 3uur per dag trainen), wil ik het nog even hebben over de gezellige afgelopen drie maanden thuis. Maar eerst natuurlijk de (korte) ‘’wist je datjes’’ van de maanden juni en juli.

Wist je dat:
-Wij als team een heel fitnessschema hadden waarbij ik in Nederland nog steeds 2x op een dag moest trainen (krap lastig met een vierdaagse 9 uur durende stageplek).
-Ik gelukkig door middel van het Zomer hockeyen bij HC Haarlem nog zo nu en dan met stick en bal kon trainen de afgelopen 3,5 maand.
-De standaard reactie ‘’wat gaaf’’ volgt wanneer ik in Nederland vertel dat ik in Amerika studeer en…
-…ik ‘’that’s so cool’’ om mijn oren krijg wanneer Amerikanen erachter komen dat ik Nederlands ben.
-Ik tevens in Amerika steeds vaker te horen krijg dat ze (bijna) geen accent horen, haha onbegrijpelijk met mijn veramerikaanste Haarlemse R.
-De Santpoortse feestweek redelijk te vergelijken is met de ‘’Fests’’ die hier in de lente plaatsvinden, maar dan elk weekend op een andere straat.
-Buddha to Buddha in Ohio en/of de rest van Amerika helemaal niet bekend is, maar Pandora wel enorm.
-Pandora tevens een stuk goedkoper is in Amerika dan in Nederland en de rest van Europa.
-De vluchten op de ‘’departures’’ en ‘’arrivals’’ borden op Amerikaanse vliegvelden geordend zijn op alfabetische volgorde in plaats van chronologische volgorde zoals veel in Europa.
-Neuspiercings hot zijn in Ohio.
-Het hier in Ohio elke dag 32-35 graden is met 100% luchtvochtigheid.

Voordat ik verder ga schrijven over mijn leven in Amerika wilde ik nog even benadrukken dat ik iedereen thuis onwijs bedank voor de gezellige maanden! Zo heb ik een geweldige tijd mogen meemaken bij van Rossum in Amsterdam waarbij ik onwijs veel heb geleerd op het gebied van bouwkundig tekenen. Ik moest mij voornamelijk focussen op het tekenen van wapening in o.a. vloeren, poeren, liftputten, kolommen, wanden en penanten waarbij ik ook een soort extra controle voor de constructeur was. Heel leerzaam die verantwoordelijkheid maar vooral ook het leren communiceren in multidisciplinaire teams van alle leeftijden en afkomst. Zo hadden we ook veel Arabieren bij van Rossum werken waar zelfs een extra kantoortje met wasbak voor is geregeld zodat er (tijdens de Ramadam) gebeden kan worden op de werkvloer! Onwijs goed naar mijn mening. Ze doen ook veel sociale activiteiten buiten het bedrijf om zoals het karten waarbij ik en de andere stagiares ook mee mochten. Helaas niet de nieuwe Verstappen geworden, maar wel een stapje dichter bij mijn rijbewijs. Alhoewel ik liever niet zo bont en blauw uit de toekomstige rijlesauto stap als wat ik uit deze kart deed toen mijn tijd erop zat..

Ik merk alweer dat ik veels te enthousiast en nerdy wordt over dit onderwerp dus snel door naar de andere veel te veel leuke dingen die ik heb meegemaakt en ondernomen deze zomer. Ik ben namelijk met vriendinnetjes naar feestjes als Bevrijdingspop in Haarlem (grootste van Nederland) geweest en Thuishaven in Amsterdam en ik heb mij weer goed vermaakt op de Santpoortse feestweek afgelopen week.

Ook heb ik veel met vrienden en familie (buiten de deur) gegeten zoals een heerlijke High Tea met Floor, een lunch met mijn tantes, mama en kennis, een BBQ met Suus bij Yanthi thuis en heel wat etentjes in restaurants met vriendinnetjes. De Nederlandse horeca is weer blij met me. Over horeca gesproken, ik heb ook mijn oud collegaatjes van de Bagels en Beans nog een paar keer gezien, waaronder een keer bij Lucie thuis toen we samen gingen eten (heh verrassend) maar ook een kledingruil hadden georganiseerd. Ideaal zo’n kledingruil, zo voelde het net alsof ik een avondje had geshopt terwijl ik niks uit heb gegeven en weer van mijn oude kleding af ben!

Verder ben ik als een toerist door het land gaan toeren om mensen op te zoeken of gewoon voor een gezellig dagje uit. Zo ben ik langs gegaan in Delft, Eindhoven, Hengelo, Leiden en Maastricht. Als kers op de toeristentaart ben ik met mijn oom en tante naar Madurodam geweest en met Sjoerd naar Madame Tussauds, erg toeristisch maar zooo leuk! Tevens ook in Den Bosch in een bootje onder de stad doorgevaren toen ik daar met mijn ouders op zoek was naar de échte Bosche bol (en wat was ie lekker!). Hengelo bij Tessa was ook heel leuk, we gingen namelijk een soort scoutingsactiviteit in de bomen doen met o.a. ziplining á la wat ik in Afrika door de bergen heb gedaan.

Bovendien kwam een stukje Amerika afgelopen zomer naar Nederland toe! Zo heb ik een teamgenootje (Alex) en haar gezin door Haarlem heen getoerd en zag ik mijn oud kamergenootje (Vanessa) in Amsterdam! Ze vonden het allebei erg mooie steden. Alex heeft zelfs nog twee oud middelbare schoolvriendinnetjes van mij, Heleen en Donna, ontmoet toen we in Amsterdam een terrasje hadden gepakt (kennen ze niet echt in Amerika, dat borrelen). Heleen is tevens afgelopen zomer geslaagd voor een onwijs mooi geneeskunde diploma, dus hadden we haar een week later verrast met een lunch waarbij de het spel Dokter Bibber kreeg, maar dan met Dokter Jansen op het speelgoed geschreven, haha.

Naast alle gezelligheid heb ik ook veel getraind en ben ik actief met hockey bezig geweest. Zo deed ik dus mee aan zomerhockey maar ook ben ik met Thamar naar drie hockeywedstrijden geweest. De eerste wedstrijd was de play off finale van Amsterdam tegen Oranje-Zwarte en de andere twee wedstrijden waren van het Nederlands elftal. Oranje speelde namelijk een aantal oefenwedstrijden in Nederland waarvan wij de wedstrijd tegen Groot-Brittanië en Amerika hebben gezien. Bij de laatste wedstrijd kwamen we zelfs naast Amerikanen te staan uit Texas and guess what, het waren kennissen van mijn OU teamgenootje uit Houston! Klein wereldje dat hockey. Bovendien heb ik zelfs nog twee competitiewedstrijden mee mogen doen met een oud team wat heel gezellig was en fijn om weer even in het speelritme te komen! Ook ben ik nog gaan coachen bij de Ustudy Showcase begin mei, wat erg leuk maar vooral ook leerzaam was. Ik heb zelf twee jaar geleden nog aan deze showcase meegedaan om gescout te worden voor Amerika, maar dit keer was het heel anders georganiseerd. Zo was het verdeeld in twee dagen waarbij meiden die landelijk spelen de eerste dag kwamen en elk ander niveau de tweede dag. Uiteindelijk diende ik die twee dagen meer als informatiebron naar de meiden toe die wilden weten hoe het is om hier in Amerika te hockeyen, wat ik stiekem ook veel leuker vond om te doen dan het assisteren bij de twee trainingen zelf, haha.

Tevens heb ik de hele zomer door van mensen al afscheid moeten nemen door vroege vakantieplannen, waarvan eentje mij toch lastiger viel dan verwacht. Zo gaat één van mijn beste vriendinnen voor een jaar in Londen als au-pair werken, onwijs gaaf. We waren afgelopen springbreak samen naar New York City gegaan en toen zijn bij haar de reiskriebels weer opgekomen. Twee maanden later liep ze backpackend in d’r uppie in Thailand rond, zo stoer en gaaf! Toen ze terugkwam had ik haar nog verrast door plotseling in de achtertuin te staan terwijl zij het één en ander in de schuur aan het opruimen was. Heerlijk dat hoofd haha, maar wat wens ik haar veel plezier toe en wie weet zoeken we elkaar van de winter nog even op als ik weer via Londen naar huis/Amerika terug vlieg! Londen zag er afgelopen maandagochtend namelijk wel heel spectaculair uit van bovenaf ..

..Tenslotte zit dag 3 van preseason erop, wat inmiddels voelt als 3 weken door het vele trainen en mijn nu al uit elkaar vallende lichaam. De afgelopen dagen zijn dan ook kort samen te vatten: ‘’Eat, sleep, play, repeat’’, haha. Tussendoor hebben we nog een aantal (compliance) meetings gehad met als hoogtepunt Christmas! Christmas in augustus? Ja het valt vroeg dit jaar, haha, meer uitleg over dit en de rest van preseason is te volgen in mijn volgende blog, óp mijn nieuwe website! Super exciting, de site is bijna helemaal af (Stephans kunstwerken á la banners missen enkel nog) en dan ben ik in de toekomst (hopelijk twee keer per maand) alleen nog maar te volgen via de onderstaande link:

www.illonahartman.weebly.com

En natuurlijk op Instagram voor de foto’s:

https://www.instagram.com/illona_h/

Heel erg bedankt voor het lezen allemaal! Heads-up!

Liefs, Illona.

Ps. Wish me luck to survive 9 more days of preseason, 1 fitness test, 24 trainingen en 1 oefenwedstrijd tegen de nummer 8 van Amerika ..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Illona

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 672
Totaal aantal bezoekers 28079

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 30 April 2018

Living the American Dream as an Ohio Bobcat

01 Juni 2014 - 14 Juli 2014

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: