Chicago & Columbus - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Illona Hartman - WaarBenJij.nu Chicago & Columbus - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Illona Hartman - WaarBenJij.nu

Chicago & Columbus

Door: Illona Hartman

Blijf op de hoogte en volg Illona

09 Januari 2016 | Verenigde Staten, Chicago

Hoi allemaal, even een korte blog vanuit Chicago om te melden dat ik weer veilig op Amerikaanse bodem ben beland na een heerlijke maand thuis. I am excited want het sneeuwt hier momenteel!

De eerste vlucht zit er weer op en is eigenlijk weer heel soepel en prettig verlopen. Het was wel wat langer dan de vorige keer, 9,5 uur vliegen. Het voelde echter niet zo omdat het tijdverschil met Chicago blijkbaar 7 uur is met Nederland ipv 6 vanuit Ohio. Straks na een 2 uur durende overstap weer doorvliegen naar Columbus waar ik word opgehaald door een klasgenoot die in Columbus woont. Hopelijk heb ik tegen die tijd nog genoeg energie om downtown Columbus en Ohio State University (the big rival) te kunnen zien vanavond! Ik ben namelijk een beetje grieperig geworden tijdens de vlucht door de ijzige wind in het vliegtuig genaamd airco. Mijn neus is verstopt en in mijn sokken bevonden zich ijsklontjes, ondanks de geiten wollen sokken met Nederlandse kleuren van mam. Had ik toch beter mijn snowboots aan kunnen doen i.p.v. ze in mijn koffer te stoppen, haha. Ik denk dat ik geeneens heel raar aangekeken was hier in Chicago, aangezien er momenteel een sneeuwstorm over de stad raast waardoor het nog spannend word of we zo wel kunnen vliegen.

Eigenlijk is het wel bizar hoeveel security checks je tegenkomt op een vlucht naar Amerika, iets wat me de vorige keer niet zo is opgevallen denk ik. Het begon al in Amsterdam bij het inchecken van mijn bagage waar je door iemand van de beveiliging ondervraagd wordt wat je daar aan de andere kant van de oceaan gaat doen. Het viel me dit keer ook op dat ze altijd vragen welke opleiding ik doe en ik vaak vragende en verbaasde gezichten krijg als ik civiele techniek / bouwkunde zeg. Joehoe wake up, it’s the 21th century en vrouwen werken inmiddels ook als ingenieur, niet alleen mannen. Eenmaal met inchecken voor het eerst mijn net aangevraagde Frequent Flyer pas kunnen gebruiken. Altijd fijn om gratis dingen te kunnen sparen! Als je eenmaal de douane door bent in Nederland, wordt er eenmaal in de gate nog eens om je paspoort gevraagd en mensen die overstappen in Amsterdam moesten zelfs nog een profile check ofzoiets doen voordat ze het vliegtuig in mochten. Eenmaal in het vliegtuig kwam ik erachter dat mijn geliefde, grijze kussentje niet meer in de mouw van mijn winterjas gepropt zat… Na de stewardess lief aangekeken te hebben mocht ik nog terug naar de gate om te kijken of het daar lag, maar tevergeefs. Waarschijnlijk heeft iemand anders hem zien liggen en er heerlijk op geslapen tijdens de vlucht boehoe. Ach, dat gratis kussentje van United lag ook best prima en het is nu weer minder meezeulen, haha. Kwam uiteindelijk wel goed uit toen ik eenmaal in Amerika (weer na een security check) mijn koffer van de band moest halen en een paar meter verder weer moest laten inchecken. Daar ging ik dan, met 2 koffers, een tas en een dikke winterjas richting de zoveelste paspoort check haha. Ik kwam er later pas achter dat ze ook van die karretjes hadden waar je je koffers op kan doen, dit keer waren ze wel gratis in vergelijking met New York afgelopen zomer. Het viel me dit keer ook pas op hoeveel piloten en ander cabine personeel eigenlijk met het vliegtuig reizen om op een ander vliegveld voor hun werk te komen, toch best grappig.

Het vliegveld van Chicago is tevens echt huge en veel luxer dan Newark/Washington DC! Schiphol is er in mijn ogen niks bij. Ik vloog weer á la Hungergames van terminal naar terminal met de zogenaamde ‘Air Train’, zoals ze dat in die film ook in ‘The Capitol’ doen. Eenmaal in de andere terminal mocht ik voor een laatste keer nog door de security heen. Dit keer werd mijn handbagage koffertje en rugtas uitgepluisd. Ze vonden de drop en stroopwafels blijkbaar verdacht op het scherm, maar ik mocht het gelukkig allemaal weer meenemen nadat ze mijn koffer/tas overhoop hadden gehaald, haha.

Over de Hunger Games gesproken, ik was tijdens mijn eerste week thuis naar de laatste film geweest met Juul! De afgelopen films hadden we altijd samen gekeken, dus als traditie moesten we de laatste natuurlijk ook samen kijken!

Naast tripjes naar de bioscoop met o.a. vriendinnen, collega’s en mijn ouders ben ik ook even langs mijn oude studentenstad Eindhoven gegaan. Het was ontzettend leuk om mijn oud-studiegenootjes te zien en weer rond te lopen op de campus en in het centrum van de stad. Ook nog even langs mijn oude huisje geweest wat aardig verbouwd is momenteel, maar het was er nog steeds erg gezellig met mijn oud-huisgenoten! Ook heb ik Rotterdam, Utrecht, Leiden en Amsterdam tussen neus en lip door bezocht om te shoppen en bij te praten met vriendinnetjes die daar studeren. Vooral het dagje shoppen en lunchen in Amsterdam met mijn moeder en tante was heel erg gezellig! Daarnaast ook veel sportieve dingen gedaan als hardlopen en schaatsen om mijn conditie op peil te houden, we kregen namelijk weer een heel work out schema mee naar huis. Tenslotte heb ik ook mijn 21 diner gegeven met vriendinnen; wat een feest met al die lieve meiden samen gezellig eten en bijkletsen!

Na zo’n lange periode in het buitenland ga je de tijd met je familie & vrienden steeds meer waarderen! Het was dus erg fijn en gezellig om weer een aantal weken thuis te zijn, maar daarentegen voelt het ook heel goed weer op Amerikaanse bodem rond te huppelen! Ik ben heel benieuwd naar spring semester met een nieuw trainingsschema voor hockey (dit keer 2x per dag trainen) en een totaal nieuw rooster met nieuwe, uitdagende (civiel) vakken. Ik krijg straks natuurkunde II, wiskunde II, surveying (soort grondonderzoek), career orientation voor civiel en Engels Writing! Ook het einde van fall semester was heel exciting met o.a. mijn verjaardag en Thanksgiving in Canada waar ik jullie snel nog wat over zal vertellen in een andere blog! Nu wordt het eerst tijd om te boarden voor mijn vlucht naar Columbus! Ben benieuwd hoe dat zal gaan met al die sneeuw …

Tot snel!

  • 10 Januari 2016 - 20:22

    Marja:

    hey lieve Illona,
    lief weer even te horen dat alles oke is gegaan .
    Wat heb je het weer leuk opgeschreven.
    het was ook super gezellig de maand december en is omgevlogen !!
    we kunnen daar weer op verder teren hihi xxx.
    wens je daar een super fijne tijd met je studie en sport ... je bent voor ons al een topper xxx.
    en BETERSCHAP liefs paps & mams.

  • 13 Januari 2016 - 12:39

    Tooss En Martin:

    Hoi Illona,
    Goede reis verder gehad, zonder al teveel obstakels?
    Was weer heel gezellig ons dagje uit in Amsterdam .
    Veel succes met de studie de komende maanden en troef ze allemaal maar af met je resultaten !
    Het wordt wat saaier met hockey , alleen trainen begrepen wij, maar hopelijk een opmaat naar wat meer succes en speeltijd in het komende wedstrijdseizoen En nu maar genieten van hopenlijk een prachtige winterperiode daar.
    Zonde nog van het kussentje, maar dat kon niet uitblijven met dat wat je allemaal meesleepte.
    We zien je nog wel weer eens via Skype. Laat het even via een sms,je weten als het een keer uitkomt en je wat te melden hebt!
    Groetjes
    Toos en Martin


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Illona

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 722
Totaal aantal bezoekers 28089

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 30 April 2018

Living the American Dream as an Ohio Bobcat

01 Juni 2014 - 14 Juli 2014

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: