America?! What the...? - Reisverslag uit Velserbroek, Nederland van Illona Hartman - WaarBenJij.nu America?! What the...? - Reisverslag uit Velserbroek, Nederland van Illona Hartman - WaarBenJij.nu

America?! What the...?

Door: Illona Hartman

Blijf op de hoogte en volg Illona

26 Juli 2015 | Nederland, Velserbroek



Lieve allemaal,

Aangezien er zeer binnenkort een heel spannende reis te gebeuren staat en een aantal van jullie naar een blog vroegen, heb ik zojuist besloten er weer eentje te beginnen; jeej!
Zo ga ik dit keer niet naar een ontwikkelingsgebied afreizen om daar vrijwilligerswerk te verrichten, maar ga ik op weg naar een zeer ontwikkeld gebied; The United States of America!
In huize Hartman gaat het de afgelopen weken natuurlijk nergens anders over, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat de meesten niet zo druk bezig zijn met mijn vertrek als wij. Er zullen vast ook mensen zijn die dit lezen en zich wellicht helemaal afvragen ‘huh Amerika?’ (Kom onder je steen vandaan, joh!). Dus vandaar even een (lange) samenvatting van wat ik daar eigenlijk ga doen en hoe dat allemaal tot stand gekomen is;

Ik ben namelijk recruited (/gescout) door Ohio University, Athens (OH, USA) om daar vanaf volgend jaar te komen hockeyen terwijl ik mijn engineering studie voortzet!

Dit alles gaat gepaard met een volledige studie- en sportbeurs waar ik een paar maanden terug (April?) een contract voor heb getekend. Dit houdt in dat, voor maximaal vier jaar, mijn collegegeld wordt betaald, net als mijn kamer, mealplan (6 maaltijden per dag, 24/7), al je hockey gear, boeken, ziektekostenverzekering, binnenlandse vluchten / busritten voor wedstrijden en een aantal spullen voor in mijn dorm room. Bovendien krijg ik een jaarlijkse vergoeding voor mijn vliegticket(s)/levensmiddelen. Dit alles klinkt af en toe te mooi om waar te zijn, als een droom die uitkomt. Een droom die al heel lang bovenaan mijn lijstje staat.

In de vijfde klas werd ik namelijk al op de hoogte gesteld van dit Amerikaanse systeem door teamgenootjes (HC Haarlem B3) en het internet. Zo kwam ik in aanraking met Dennis den Boer van MADEscholarships. Dit is een organisatie ofwel bedrijf die het mogelijk maakt voor Europese sporters om in aanmerking te komen voor een (volledige) sportbeurs om in de US van te kunnen studeren. Vanaf mijn 17e speelt dit idee dus al, nadat ik voor het eerst 3’en en 4’en voor luister- en leestoetsen Engels terug kreeg. Daar moest maar eens iets aan gedaan worden, dacht ik. Iets waar ik tijdens mijn tussenjaar en na Afrika pas stappen voor heb durven te zetten. Zo heb ik de afgelopen jaren een hockey cv moeten maken incl. beeldmateriaal waar een player profile [1] van is gemaakt door Dennis. Doordat deze is doorgemaild naar alle Amerikaanse coaches van div I (overgansklasse / eerste klasse) en div II (tweede klasse) heb ik uiteindelijk met meer dan 10 universiteiten gemaild en geskypet! Sommige gaven een volledige beurs, andere konden bijna niks geven.

Uiteindelijk kreeg ik het aanbod van Ohio [2] pas begin maart, waar ik vrijwel gelijk ja op heb moeten zeggen voordat ze hun zinnen alweer op een ander meisje hadden gezet. Helaas gaf deze 'verbal commitment', hoe ze dat daar zo leuk noemen, niet genoeg zekerheid om met volle vertrouwen de hele wereld op de hoogte te stellen van mijn plannen. Inmiddels heb ik drie maanden terug de NLI ondertekend, waardoor ik alleen nog maar mijn beurs kon verliezen door een permanente blessure of een negatieve reactie op mijn inschrijfformulier. Uiteindelijk kreeg ik op 11 mei het verlossende bericht: ‘Congratulations! We are pleased to share that you have been admitted to Ohio University for the Fall Semester 2015-16. We welcome you to a tradition of academic excellence that dates back more than 200 years.’ Toen dit bericht binnen kwam, was ik voor 100% verzekerd om vanaf augustus (start preseason) mijzelf een Ohio Bobcat [3] te mogen noemen. De Bobcat is de mascotte van de school en de teams [4]. Hierna belandde ik in een sneltrein om alle administratieve dingetjes op te lossen, waaronder mijn visum(aanvraag) en de terug verhuizing van mijn studentenhuis in Eindhoven naar mijn ouders in Velserbroek; een huis waar ik een jaarlang een geweldige studententijd heb mogen beleven met mijn (eerstejaars)studie aan de Tu/e!

In Amerika duurt een bachelor vier jaar. Aangezien ik inmiddels al een propedeuse van een WO opleiding bouwkunde op zak heb, kan ik daar het eerste en eventueel een gedeelte van het tweede jaar overslaan. Of dit echter doorgaat, hangt af van de waarde en het vak van mijn studiepunten. Iets wat hoogstwaarschijnlijk pas op het laatste moment voor het begin van de studie duidelijk is. Ik kan dus nog niet met zekerheid zeggen voor hoe lang ik naar Amerika zal vertrekken. Misschien wil ik wel gaan voor de ervaring en ben ik na 1 jaar terug, of misschien wil ik mijn gehele bachelor (3-4 jaar) daar wel halen. Dit zal daar waarschijnlijk pas uitwijzen. Wat zeker is, is in ieder geval de einddatum; mijn contract voor een scholarship is namelijk na mei 2019 verlopen.

Het fijne aan Ohio is dat ik mijn studie dus voort kan zetten. Wel onder een iets andere naam, namelijk civil engineering. Meer techniek, maar met keuzevakken van Urban Planning en Interior Architecture kom ik toch aardig in de buurt van een Bouwkunde opleiding. Mijn aankomende coach, die tevens Neil MacMillan heet en afkomstig is uit Engeland (geen over gedisciplineerde Amerikaanse coach jeej! :D), heeft ook civil engineering afgerond. Hij heeft dus kennis over mijn studie gebied, als mijn hockey achtergrond in Europa. Tevens kan ik met deze bachelor, hooguit met een pre-master, zowel een bouwkunde als civiele techniek master volgen aan beide TU's in Nederland! Ik loop dus vrijwel geen vervelende studievertraging op.

Tenslotte gaat het hockeysysteem ook geheel anders dan in Nederland. Hockey is daar verdeeld in drie divisies met elk ongeveer 60-80 scholen. Mijn school speelt in de hoogste, div I, en is vergelijkbaar met eerste klasse in Nederland. In deze div. I [5] zijn 11 poules aanwezig. Net zoals bij ons de eerste klasse in A, B, C ... etc is opgedeeld. Elk van deze poules bevat ongeveer 7 teams. Elke universiteit van je poule speelt in september/oktober één wedstrijd tegen elkaar. De beste vier in deze poule spelen uiteindelijk in oktober een eind toernooitje (soort play-offs). Dit toernooi levert de kampioen van de conference (je poule) op. Mijn poule heet de Mid-American conference en Ohio heeft deze de afgelopen 7 jaar drie keer gewonnen! Afgelopen jaar zijn ze net aan tweede geworden. Alle kampioenen van de conference plus de beste vijf van de nationale ranking (deze is zeer ingewikkeld / onmogelijk te begrijpen [4]) gaan dan in november naar het nationale toernooi van de NCAA (KNHB in Nederland). Hier spelen dus de beste 16 universiteiten om een landstitel, een positie waar Ohio de afgelopen jaren vaak om heeft mogen spelen! Ondanks dat ze dus vaak bij de beste zestien zijn geëindigd, staan ze in de nationale ranking 'maar' 52e van de 78 scholen. Hoe dit kan, don't ask me. In ieder geval lijkt het mij een leuk hockeyniveau!

Alhoewel dit voor mij een droom is die uitkomt, is dit voor andere een ware nachtmerrie. Wat ik heel goed begrijp. Voor mij is het tevens ook wel een beetje eng, het is niet zomaar iets. Ik ga onwijs veel mooie dingen en lieve personen missen. Het lichtpuntje aan deze lange periode zijn de korte semesters. Een semester daar is maar 3,5-4 maanden, waarna een vakantie van een maand (kerst) of drie maanden (zomer) volgt:

11 aug: Start preseason.
24 aug: begin academisch jaar (semester 1) en hockey season (competitie).
11 dec – 11 jan: kerstvakantie na de eerste examenperiode.
11 jan - eind april: semester 2 en off-season hockey (geen competitie, wel training en toernooitjes).
begin mei - begin augustus: zomervakantie na de tweede examenperiode.

Zo kan ik nog wel even doorpraten, helaas wordt deze blog een beetje lang.. Als jullie meer willen weten hoor ik het graag! Ik vind het leuk erover te vertellen! Haalt de zenuwen ook een beetje weg, hihi.
Het is wel mijn bedoeling deze blog proberen bij te houden ondanks mijn druk toekomstig leventje. Als je hier van op de hoogte wilt blijven, kan je in het linker menuutje jezelf voor de mailingslijst aanmelden! Dan krijg je een mail wanneer er een nieuwe blog online staat.

Liefs, Illona.

Extra details voor de liefhebbers:

[1] Mijn volledige profiel van MADEscholarships incl. beeldmateriaal van een aantal wedstrijden:
http://www.madescholarships.com/en/player-profiles/field-hockey/274-illona-hartman-placed

[2] Link naar de universiteit waar ik heen ga 9 augustus:
http://www.ohio.edu/

[3] Link naar de sportwebsite van OU, namelijk de Bobcats:
http://www.ohiobobcats.com/sports/w-fieldh/ohio-w-fieldh-body.html

[4] Facebook van het hockey team waar belangrijke nieuwtjes en foto's/filmpjes op komen te staan:
https://www.facebook.com/pages/OHIO-University-Field-Hockey/223398564337477?fref=ts

[5] Link naar het moeilijkste puntensysteem en ranking ooit. Ohio is te vinden op no. 52 en speelt in de Mid-American poule:
http://www.ncaa.com/rankings/fieldhockey/d1

  • 26 Juli 2015 - 12:50

    José:

    Leuk Illona, we gaan je weer volgen, net als in Afrika, heel veel succes en geniet ervan!

  • 26 Juli 2015 - 13:02

    Joëlla :

    You go girl

  • 26 Juli 2015 - 22:45

    Yanthi :

    Zoo trots op he meisje! Heb je toch maar mooi voor elkaar gekregen naast je drukke leventje in Eindhoven en Haarlem.

  • 27 Juli 2015 - 21:49

    Marja:

    Hey lieve Illona,
    ben zo trots op je .... je gaat je droom achterna ...ga ervoor
    liefs mama xxx.


  • 29 Juli 2015 - 18:11

    Anja:

    Super he!! We gaan meer lezen! :-) en houden contact xxx

  • 02 Augustus 2015 - 11:06

    Katie:

    Super gaaf Illoon!! Ik ben stiekem een beetje jaloers, klinkt zo cool :) Heel veel plezier en geniet ervan!

  • 02 Augustus 2015 - 21:32

    Toos:

    Wat zijn je verslagen mooi. Ook de hieropvolgende zullen weer mooi zijn. Straks de werkelijkheid, de lucht in, spannend hoor. Je droom volgen. Veel geluk en geniet daar in Amerika. We volgen je. Toos en Martin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Illona

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1463
Totaal aantal bezoekers 28074

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 30 April 2018

Living the American Dream as an Ohio Bobcat

01 Juni 2014 - 14 Juli 2014

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: