Ready, steady? Off to Mozambique! - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Illona Hartman - WaarBenJij.nu Ready, steady? Off to Mozambique! - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Illona Hartman - WaarBenJij.nu

Ready, steady? Off to Mozambique!

Door: Illona Hartman

Blijf op de hoogte en volg Illona

21 Juni 2014 | Swaziland, Ezulwini

Deze week was eigenlijk niet zo heel bijzonder, vergeleken met de vorige twee, vooral omdat ik veel in me bed heb gelegen; ziek. Gelukkig geen Tuberculosis,  HIV of een andere gekke Swazi ziekte, maar wel een flinke verkoudheid. De flew heerst hier. 


Maandag hadden we een day off waardoor we sochtends naar de ambassade van Mozambique werden gestuurd om ons visum aan te vragen. Eind deze week krijgen we onze paspoorten terug (hopen we dan maar). 's Middags gingen we naar een cultureel Swazi dorp waar we gingen lunchen bij de waterval, heel mooi. Daarna hadden we een presentatie over Mozambique en we slapen dus echt letterlijk op het strand voor zes nachtjes, 36 seconden verwijderd van de zee! 

Dinsdag hadden we weer een NCP dag. Chris en ik hadden het geweldige idee om de groep in tweeen te splitsen zodat Chris naar het andere lokaal ging, met degene die hun naam nog niet konden schrijven, en ik bleef om met de andere groep dierennamen te oefenen. Drama. De klas waar de echte teacher was om te helpen was prima, maar wanneer ze weg was, was het chaos haha. Vooral omdat de kinderen te jong zijn om Engels volledig te begrijpen en ik geen woord Siswati spreek naast Sowa Bona (goedemorgen), Niyabonga (dankjewel) & Unjani (hoe gaat het?)... Uiteindelijk hebben mijne wel hun werkje afgemaakt en kregen ze hun stikker. We eindigden de dag met waterbalonnen, vonden ze maar raar, dat hun handjes er nat van werden haha. Na de NCP gingen we met Laura van All Out praten over ons sponsoridee and guess what; het bouwproject wordt goedgekeurd! Unicef had inderdaad geen geld meer om het project af te maken dus hebben het nu aan All Out gegeven zodat het gebouw geverfd kan worden en van glas kan worden voorzien dmv onze bijdrage. Voor 1300 Rand hebben Christine en ik het glas en cement gekocht en voor 6700 Rand de verf, allemaal door jullie donaties! Nogmaals heel erg bedankt. De owner van de NCP kan niet stoppen met "Thanks a lot" zeggen hihi. Deze week beginnen ze met het glas en de week van Mozambique wordt het gebouw van binnen en buiten geverfd zodat wij na Mozambique de tekeningen erop kunnen zetten. Yebo (=ja in Siswati)! Na het goede nieuws gingen we hiken! Helemaal naar de top van de berg achter Lidwala, wat best aardig hoog was voor een eerste keer bergbeklimmen. De tocht vervolgde zich ook door een soort jungle :)

Woensdag ging het lesgeven een stuk beter. Ik liet ze wild animals en shapes tekenen en Christine nam om en om wat kinderen uit de klas om foto's van de dieren uit Kruger te laten zien op haar tablet. Na de les gaven we hun de bal die we de dag ervoor hadden gekocht; time for soccerrrrrr! Het gaf goede energie voor ' savonds, want Nederland won van Australië (en Spanje ligt eruit gheghe) waardoor ze door zijn naar de achtste finale van de Word Cup!

Donderdag moest ik helaas echt toegeven aan mijn verkoudheid zodat ik beter zou zijn in Mozambique waardoor ik niet het surfen, kayakken en de ocean safari zou missen. Ik ging elke avond al om acht uur naar bed, maar ik had die rustdag alsnog echt even nodig. Het was gelukkig sportdag wat betekent dat ze exclusief mij al 7 werknemers/vrijwilligers hadden rondlopen (voor 20 kids), maakte de drempel gelukkig wat minder hoog om me ziek te melden en Fezile vond het ok. Jasmijn kwam me nog helemaal ontbijt op bed brengen en van de rest kreeg ik 'get better' knuffels.

Gisteren voelde ik me alweer wat beter, had nog wel een naar hoestje, maar ik kon gelukkig weer naar de NCP. Ook Natasha en Karlijn waren op de community te vinden, ze waren bezig de glazen in de ramen te zetten. Wij hebben het alfabet met de kinderen herhaald en ze het op het bord laten schrijven en daarna mochten ze een huis tekenen met een domnestic animal. Ik was daarna druk bezig met de plaktattoos die ik van de moeder van Joella heb gekregen. De kinderen vonden ze geweldig, ondanks dat ze amper zichtbaar waren op hun donkere huid hihi. Toen het buitenspeeltijd was heb ik Karlijn geholpen een raam af te maken en daarna ging ik met Christine, Florian, Harvey en Georgia naar "House On Fire" om heerlijk te lunchen met een apple crumble (ze stoppen er hier honing in?!) als dessert. Daarna gingen we met de hele groep weer naar een craft market en mijn collectie souvenirs is nu bijna compleet :) dat wordt een tweede koffer inchecken... 


Nog over het sponsorgeld gesproken. Ik heb nu nog wat honderdjes aan Randen over. Zien jullie dit geld het liefst terug in de vorm van spullen voor de NCP / ziekenhuis, of zal ik hiervan via All Out een kind sponseren om haar schooljaar te kunnen betalen? Voor het eerste idee moeten jullie weten dat ze de meest basische dingen inmiddels wel hebben (eten, borden, stromend water, wc, potloden, witte krijtjes, schoolbord, stoelen, tafels, pleisters), je moet dan meer denken aan speelgoed en spelletjes voor buiten, speeltoestellen (Christine wilt de schommels maken, 1 v/d 4 is nog maar heel), papier, schriftjes en hygiënische spullen etc. Als ik het kind zou sponseren ga ik ook met All Out op huisbezoek zodat ik kan zien waar het geld terecht komt, maar de bad thing about that is dat je geld moet geven, en ik geef liever spullen. Wat vinden jullie?!


Vandaag ben ik onder andere met Christine en Karlijn alvast gaan voorzonnen bij de hotspring, maar ik heb vooral mijn backpack ingepakt en boodschappen gehaald want vannacht om 5:30 rijden we naar Mozambique voor een weekje strand! 


Shab Shab!



  • 21 Juni 2014 - 18:48

    Bert Hartman:

    hoi toppertje wat heb je weer een leuk verslag geschreven leuk dat jullie er iets kunnen realiseren wat van blijvende waarde is voor de kinderen en de organisatie daar kunnen ze waarschijnlijk weer jaren plezier van hebben nu even lekker genieten van een welverdiende vakantie hoop dat de bus reis een beetje voorspoedig verloopt en over je vraag wat moet doen geld of nog iets van spullen geven is een moeilijke om zo snel antwoord op te geven maar denken er wel over mee misschien krijg je nog goede reacties op je vraag
    nog heel veel plezier in Mozambique deze week en succes met het surfen enz.
    dikke kussssss van ons

  • 21 Juni 2014 - 21:03

    Piet En José:

    Hoi Illona, weer een hoop meegemaakt zeg! Wat een verslag weer, vervelend dat je even ziek was,maar gelukkig niet ernstig en van korte duur!!
    Als ik het zo lees, voel jij er denk ik meer voor om spullen te kopen en denk dat dat een goed idee is,
    daar zijn meer kinderen mee geholpen en je weet niet of de ouders van dat ene kind dat geld echt aan het
    schoolgeld gaan uitgeven ( heb wel eens gehoord dat dat niet het geval is), maar doe vooral waar jij een goed gevoel bij hebt!!
    Veel plezier in Mozambique en met alles wat nog komen gaat! Liefs van ons!

  • 22 Juni 2014 - 12:39

    Martin En Toos:

    Dag Illona, weer een mooi gedetailleerd verslag. Moet een hele ervaring voor je zijn om zo met de kinderen om te gaan. Ons advies zou zijn om spullen te geven ipv geld.
    Hopelijk ben je weer goed hersteld om in Mozambique te genieten.
    Groetjes.

  • 22 Juni 2014 - 13:44

    Anne:

    Overleg goed met Nokthula of wie er nu over gaat wat er met het geld gebeurd als je een kind sponsort. Kijk desnoods of je zelf het uniform kan kopen of juist spullen voor dat ene kind of gezin. Een kind sponsoren en op huisbezoek mogen gaan is natuurlijk ook geweldig.

    Lastige keuze!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Illona

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 28092

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 30 April 2018

Living the American Dream as an Ohio Bobcat

01 Juni 2014 - 14 Juli 2014

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: