Krügerpark - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Illona Hartman - WaarBenJij.nu Krügerpark - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Illona Hartman - WaarBenJij.nu

Krügerpark

Door: Illona Hartman

Blijf op de hoogte en volg Illona

09 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Krugersdorp

Wauw, krugerpark was geweldig. We kwamen woensdagmiddag aan op Lower Sabie waar we tot en met zondag onze tent hadden staan. Zoals ik verteld heb zagen we al veel dieren op de weg heen naar ons kamp, waaronder zelfs nog een luipaard, drinkend uit de Sabie rivier!

Donderdag begon de echte game drive. Om half zes ging het wekkertje zodat we, na het eten van wat biscuits en het drinken van thee,  met de zon mee de bush in konden rijden. Algauw kwamen we een reusachtige olifant tegen, midden op de weg! Later in de week bleken olifanten graag op de weg te willen lopen. Zo hebben we diezelfde (mid)dag nog een hele groep overstekende olifanten gezien, as well as vrijdag en zaterdag. Vooral die van vrijdag was spectaculair, het gebeurde namelijk op een main road van Krugerpark dus er waren heel veel auto's die ervoor moesten stoppen; file... een opdringend bezorgbusje had geen zin om te wachten en probeerde er tussendoor te komen. Werd niet erg gewaardeerd door de moeder olifanten die met hun jongen aan het oversteken waren. Het scheelde niet veel of de auto werd omver geduwd door deze big mama's.

Het meest spectaculaire van de game drives was toch echt wel het spotten van een leeuw of een luipaard. We hadden geluk dat we de eerste dag al 1 zagen, maar ook donderdag was het raak. Toen zagen we twee leeuwen jagen op een groep buffalos. Die middag zagen we ook nog een luipaard van heel dichtbij, chasing after a group of impalas (soort herten). Het scheelde 2 meter of we hadden een live kill meegemaakt, maar de impalas zagen de luipaard te vroeg waardoor we de hele groep impalas weg zagen rennen, hihi. Vrijdagochtend zagen we weer bijna een live kill van een impala (arme beesten, ze worden letterlijk door elke predatoor gegeten) . Dit keer van twee leeuwen waarvan eentje babies had!

Verder hebben we veel bavianen gezien, van jonkies tot oudjes. Ook kwamen de zebra's, giraffes, apen, warthogs (pumba!), krokodillen, wilde kippen, neushoorns, kudu's en nijlpaarden in veelvoud voorbij tijdens deze dagen. Maar het allergaafst aan deze week vond ik de zaterdag met de bush walk sochtends en de night drive savonds! De wekker ging die dag al om 4:30, zodat we om vijf klaarstonden met de helft van de groep voor de bush walk. We gingen vlak voor zonsopgang met twee gewapende rangers in een open bus naar een weide. Eenmaal daar wachtten we tot de zon helemaal opkwam waarna we echt in Kruger mochten lopen! We moesten de hele tocht in 1 lijn lopen en niks zeggen, zodat de dieren ons niet zouden aanvallen. Daar liep ik dan hoor, zoals katniss everdeen van de Hungergames door het hoge gras! Tijdens de tocht kwamen we heel veel beesten tegen zoals neushoorns en hyenas. We hadden zelfs ontbijt met biscuits en bilttong op een omgevallen Marula Tree. Op een gegeven moment waren we omsingeld door giraffen, zebra's en kudu'd haha, maar gelukkig bleven ze op een redelijke afstand.

Savonds rond half vijf begon de night drive. Samen met de filmploeg zagen ee de sunset vanuit de open vrachtwagen en toen ging het echte spotten beginnen: we kregen zaklampen waarmee we de ogen van de dieren zouden zien. Deze lichten namelijk geel op, maar je moest ze niet verwarren met vliegen, die lichten namelijk ook op. Heel gaaf om op die manier dieren te spotten. Zo zagen we ook de kleinere dieren zoals een muis en een konijn! Het gaafste dier die avond was zeker de afrikaanse wilde kat, lijkt op een baby luipaard.

Inmiddels zijn we alweer een dag terug in Lidwala Lodge en hadden we vandaag onze eerste volunteer job, more about that later!

Misschien moet ik trouwens toch maar biologie gaan studeren als ik word uitgeloot. Van die dieren (uit Kruger) zou ik namelijk nooit genoeg kunnen krijgen!

• 09 Juni 2014 - 22:13

Bert Hartman:

wat een geweldige avontuur zo midden tussen de wilde dieren deze trip zal je nooit meer vergeten echt geweldig hoor
    groetjes dikke kussss

• 09 Juni 2014 - 22:54

Martin En Toos:

Heel mooi beschreven. Verrijkt je leven wel, zo te proeven uit je verslag.
    En nu echt aan het werk. Veel plezier en voldoening daar in.
    Groetjes Martin en Toos.

• 10 Juni 2014 - 11:12

Wendy En Rob:

Te gek hoor dat je dat allemaal zo van dichtbij meemaakt, echt zo gaaf
    en je reis is pas begonnen!
    We kijken al uit naar je volgende verslag.
    Heeeele dikke kus veel plezier